Politi-imam nektes uniform i tjeneste!

NESTSISTE: Politimannen Ansgeir Per Brekkebubotn (18) som søkte opptak på imamskulen på Grønnland, fekk nylig avslag pga uniformen. No går han til sak fordi han meiner seg trakassert og livssynsdiskriminert.

- Eg er jo ikkje berre politi, eg er personlig politi. Det betyr at eg må bruka politiuniformen min i alle samanhenger. Eg søv i uniform, eg dusjar i uniform, eg trener i uniform og eg går på stylter i uniform! Ja, eg laga jo også alle mine barn (Sjur 1, Fritjof 2 og Bertine 3 ) i uniform. Det var ein tøff jobb, men eg er ein tøffing, slår han fast. Og dette skal ikkje knekke meg! slår han enda fastare.

 Fritjof Brekkebubotn (2),
Politibarn

Men imamskulen lar seg ikkje betvinga:

- Vi har strenge krav til vår uniform. En imam må ha langt sjegg, lang vid kjortel og en rar lue på hodet, fortel lektor på imamskolen Burj al Arab (2 meter og 18). Og vi forlanger at hvis du feks er politi, så kan du ikke bære synlige politieffekter. Du kan gjerne ha politiuniform under kjortelen og politilue under den rare luen vår, det går helt utmerket fint, sier Burj. For min del kan du til og med ha Liverpooldrakt under. Men ikke Man-U, der går genseren, forklarer han. Du kan heller ikke ha på deg hørbare politieffekter, som feks. sirene, eller for den saks skyld, luktbare politiefekter, tilføyer han.

- Jatakk, me gjer jo dette stadig bort når me skuggar folk, og når me jobbar undercover, skyt Brekkebubotn inn. Eg har sjølv vore på spanande(!) oppdrag i rollen som Jago i operaversjonen av Otello (Verdi) men det er ikkje alltid vi kan det då liksom, for me blir så lett avslørt når me syng, seier Brekkebubotn utan å skyta. Og dette er eit prinsippspørsmål, fortset han. Skal det vera mulig for truande politimenn å kunna bli imam, eller skal det ikkje? Dette minner meg om yrkesforbud og land som vi likar å sei at vi ikkje likar å samanlikna oss med. Arabisk vår du, liksom! roper han oppglødd.

Vordande politiimam, politimann
Ansgeir Per Brekkebubotn med
kona Wilhelmine Brekkebubotn. 
 Psykiatrien skeptisk

Vi har også rota fram psykolog Dilbert Dalbybakke som seier at det blir vanligare og vanligare innanfor mange trussamfunn å stilla urealistiske krav til jobben sin.

- Dette er såkalt livssynsforstyrrelse, forklarer Dalbybakke. Vi ser det innenfor både Nuddhismen, Bilismen og Pante-ismen (læren om at sjelen er resirkulerbar, og at bare du leverer inn kroppen så får du ein ny) Nå krever jo nuddhistene å være nakne i tjeneste, mens bilistene forlanger å være i bilen hele tiden. Men det verste er rentenistene som krever utbytte av jobben! Det skulle jammen tatt seg ut. Hvis alle skulle ha det gøy på jobben, så hadde det ikke vært mange psykologer igjen. Og apropos det: vi krever mye strengere arbeidskrav i Norge. Det er for mye underarmputesying! Snart begynner folk å glede seg til å gå på arbeidet, og det kan vi ikke ha noe av. Nei tilbake til tjuetimersjobben! avsluttar Dalbybakke energisk.

Tilpasningsdyktig

Men imamskulen på Grønland meiner at kritikken frå politiet skyt langt over mål.

- Det går helt kjempeutmerket fint å være splitter naken under kjortelen, mener al Arab. Jeg gjør det ofte selv, se! tilstår han. Og selv om det ikke er lov å være imam som kvinne så har vi alt lagt til rette for at det skal kunne være mulig å være gravid og Imam samtidig. Derfor har vi designa denne imamakjolen, som er endå videre enn den vi pleier å bruke!

Har de gjort andre tillempingar for å tekkjast det norske samfunnet?
- Ja, åja, vi kommer nå med en såkalt BønneLenestolen som har både lødig tv, bar, og intimmassasje. Og nå vurderer vi også mye kortere arbeidstid og mye bedre pensjons- og opsjonsavtaler, sier al Arab, før han løper ut i den norsk-arabiske våren:

- Well, that's all right, imama, That's all right for you. That's all right imama, just anyway you do. Well, that's all right, that's all right!

PS: For et (litt) meir seriøst innlegg om temaet, sjå: Politiskaut

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Miranda ofrast i krigen mot terror

Korleis vi vart ført bak lyset i Syria: rollen til Leger Uten Grenser.

det @narkistiske barnet